Thursday, September 12, 2013

Maten vi äter dödar oss sakta

Ända sedan jag var ihop med en vegetarian för något decennium sedan har jag funderat mycket kring detta med kost. Jag har varit vegetarian (men en alternativ-läkare sa att det kanske inte var så smart så jag slutade). Jag har länge dragit ner på kött men också snabba kolhydrater, gluten, mjölk och helt slutat med charkvaror (efter att FN (!) sagt att charkvaror dödar). Dessutom lider min far och systrar av laktosintolerans, mina systrar även av glutenintolerans och jag känner själv att dessa ämnen inte är bra för mig (tacka qi gong för det). Dessutom har mina systrar så kallade pigmentfläckar, något jag också fick en liten i somras. (Dessa lär vara en form av auto-immun sjukdom just som laktos- och glutenintolerans.) Och så nu detta om att kolesterol inte alls är boven bakom hjärt- och kärlsjukdomar utan inflammation. Inflammation i stil med laktos- och glutenintolerans!

Jag kan bara komma till en slutsats: Vi ska inte äta något som innehåller varken laktos eller gluten och dessutom vara mycket försiktiga med socker, soja och majsolja.

Inget strösocker.
Ingen mjölk.
Ingen grädde.
Inget vete (inte heller durumvete och dinkel?).
Inget råg.
Inget korn.
Ingen majsolja.
Ingen messmör.
Ingen mesost.
osv
osv
osv

Vid en första anblick ter detta sig som en omöjlighet. Vad ska man fika nu då?! Men så tänker man vidare på vad man ännu kan äta:

Frukt
Grönsaker
Nötter
Rotfrukter
Olivolja
Ris
Majs
Hirs
Bovete
Havre (ren!)
Potatis
Quinoa
Ägg
Fisk
Kött
Hårdost
osv
osv
osv

och inser ganska snart att det finns massor man kan äta - men väldigt lite skräpmat! Det känns som att undvikandet av laktos och gluten är vägen till bra mat. Så det ska jag prova. Oavsett vad mina testresultat blir efter både gastroskopi och koloskopi...

No comments: