Thursday, June 17, 2010

När ska EU stå på egna ben?

Jag borde slutföra min precisionshöjning av de interna beräkningarna i vårt projekt, men detta får lov att slinka emellan. Kalla det en önskan om precisionshöjning inom EU. ;)

Detta inlägg provocerades fram av denna artikel in Swift-avtalet i DN. USA vill fortsätta förneka våra fri- och rättigheter och utnyttja EU-höjdarnas flathet i den så kallade "kampen mot terrorismen". (Att hela begreppet bara är en dimridå för att öka folkets förtryck (förlåt vänsterjargongen) får jag inte plats med här och nu.) I slutet går journalisten in på Europas förhållande till USA och en del saker kom upp som jag kände att jag behövde bena upp.

Vad är det för särskild solidaritet som kommer fram i försvaret av den västerländska värden? Att vi blint ska stödja godtyckliga mord på oskyldiga? Att vi ska göra slut på den frihet vi slagits så hårt för att uppnå? Att staterna ska avsäga sig sitt ansvar och lägga allt i händerna på företag utan någonsom helst demokratisk insyn? På vilket sätt minskar det "terrorismen" i världen? Den har sin grund i ojämlikhet och förtryck och allt USAs politik gör är att ytterligare förvärra situationen.

Nej, heja EU-parlamentet, och sluta svansa efter Storebror nu för jösse namn!

No comments: