Thursday, February 4, 2010

Allt löses med sänkt skatt...

Vad är detta med borgarna och deras tro på att sänkta skatter ska lösa alla problem? Nu är det SvD:s ledarsida som än en gång trummar i oss detta nonsens. Nu ska det lösa problemet med sms-lån. Suck...

Visst är Sverige ett fattigt land, med västerländska ekonomglasögon på, men de problem vi har löses inte genom sänkt skatt. Faktum är att de sämst ställda inte betalar någon skatt alls, så vad hjälper det dem? Och vi som tjänar lite mer har inga som helst problem med att betala de ca 30% som skatten hamnar på efter alla avdrag.

Ett annat fel, som jag ser det, i argumentationen är att man skulle kunna bygga upp en förmögenhet på sin lön. Visst, jag hade en gång en kollega som lyckats spara ihop en miljon (och detta var i början på nittiotalet) men den killen var inte normal i någon ända... Det krävs ett jädra jobb för att bygga en förmögenhet från noll och ytterst få klarar det. Om man inte får hjälp av omständigheterna förstås - den som fått en central hyresrätt som ombildats vet vad jag menar. Av egen erfarenhet vet jag att man inte blir rik på sin lön (hela min börsportfölj bygger på traktamenten).

Och just detta är min poäng: Varför skattas olika inkomster olika? Och just belöningen för utfört arbete skattas högst! Varför ska jag inte skatta om jag får en slant från farmor (gåvo- och arvsskatt finns inte)? Eller åker utomlands och jobbar (traktamenten är skattefria)? Eller har tillräckliga resurser för att helt undvika skatt (genom skatteplanering)?

Bara lön ska skattas. Det enda som den fattiga kan få. På vilket sätt är detta rättvist? Åh, jag glömde, borgarna bryr sig ju inte om rättvisa! Eller omfördelning.

Apropå omfördelning finns ju ännu ett feltänk i ledaren som provocerade detta blogginlägg: Den insnöade ledarskribenten tror att problemet är att staten lagt beslag på den fattigas pengar! Pengar ska överföras från stat till medborgare, skrivs det. Skulle jag få föreslå en lektion samhällskunskap, åk 1? Statens pengar är våra pengar. Staten omfördelar bara våra tillgångar. Tanken är att vi alla ska få det bättre genom att skapa en grundtrygghet och vi bidrar alla som kan (och vill i fallet med de rika snåljåparna). Staten kan inte trolla fram pengar. Men jag håller med! Sänk gärna inkomstskatten. Men vår välfärd måste ju likt förbaskat finansieras och frågan blir då hur.

En lösning jag ser är att alla inkomster - lön, arv, utdelningar, gåvor - slås samman och skattas lika rakt av enligt en progressiv skatteskala. Precis om vår lön idag beskattas. Då skulle inte den fattige drabbas hårdast och även den rike skulle bli en del av Välfärdssverige.

No comments: