Friday, March 5, 2010

Jag tror ändå på euron

Och det ville jag använda denna krönika för att visa. Men det får bli en annan gång, nu vill jag ta en middagslur. :) Men i korthet är det de slarviga länderna som nu krisar, de vars ekonomi pumpades upp så länge det fanns för mycket enkla pengar och samtidigt inte har någon budgetdisciplin. Sverige hade inte hamnat i samma situation som Grekland tex om vi hade haft euron. Grekerna vill inte sänka sina överdriva löner till statsanställda tex, men ingen svensk klagade när deras löner sjönk 20%. Detta bara för att det var den svenska kronan som sjönk. Det ser för all del bra ut, men just denna enkelhet att dumpa våra löner är anledningen till att landet som en gång var ett av världens rikaste idag tillhör västvärldens fattigaste.

Jag såg en artikel om grekernas excesser någonstans, hoppas jag hittar den till nästa gång...

No comments: